Blogin monipuolisuus
Blogin monipuolisuus on hyvä ottaa huomioon heti alussa. Mikä on blogi? Alkuperäinen sana ‘blog’ on ristiriidassa sanalle ‘web log’ (‘kirjautua verkkoon ‘) sitä se alkuperäinen sana viittasi, kytkeä kiinni sisälle world wide web maailma, kirjautua kiinni verkkoon (web log). Alunperin blogi oli verkkopäiväkirja, jossa ihmiset lähettivät ajatuksensa ja jakoivat niitä verkon kautta kenen kanssa tahansa, kuka vaan joka halusi lukea niitä.
Vuosien kuluessa nettipäiväkirjan pitäminen on kehittynyt moneen suuntaan luovasti, on tullut mukaan valokuvat, videot ja live virta. Se on kaasuttanut yrityksiä ottamalla käyttöön kaikkea sitä mistä on hyötyä, ja markkinointi mielessä on johtanut rahan ansaitsemisen tielle, mainostaa, suosittela ja myydä tuotteita ja jakaa vapaasti tietoa. Onko sinulla tiedossa oma tuote? tai jonkun muun henkilön tuote, tytäryhtiönä (affiliate) mitä haluat mainostaa?
Blogin monipuolisuus voi verrata tietosanakirjan sisältöön
Blogit ovat tulleet hyvin suosituiksi laajalla käytäntökunnan suosiolla, kuten opiskelijat, toimittajat, markkinointi , poliitikot ja tiedon viestittäjä blogit. Käytännöllisesti katsoen jokaisella aiheella on tilaa verkkomaailmassa ympäri maailmaa. Jos tietosanakirjasta löytyy joku aihe mistä on sisältöä, se voi hyvinkin olla aihe mistä voisi kirjoittaa, mainostaa ja jakaa tietoa blogissa.
Blogin monipuolisuus WordPress
Kehitys alustojen bloggaamista – kuten WordPress – on helpottanut prosessia. Nyt on mahdollista aloittaa blogin vain muutamilla hiiren napsahduksella. Se ei edes maksa paljon rahaa, käynnistää blogin (sinä voit jopa isännöidä blogia ilmaiseksi wordpress.comissa), ja sen päivittäminen kestää vain muutamia minuutteja.
Sinä voit jakaa kaikenlaisia asioita blogillasi, myös: Teksti, valokuvat, videot, äänitys, luettelot jne. Sinä voit myös jakaa sinun blogikirjoitukset sosiaalisessa mediassa, ja levittää sanaa nopeasti ja helposti.
Minä tulen kertomaan ja jakamaan monia vinkkejä ja neuvoja tästä WordPress blogi web-sivustosta tulevaisuudessa.
Mikä olisi hyvä blogin kirjoitus aihe?
Oletko sinä itse ajatellut, mikä olisi sinulle mahdollinen blogin aihe? Sinulla voi olla jokin idea, mutta sinun todella tarvitsee porata syvemmälle, ja tehdä joitakin vakavasti otettavia tutkimuksia. Jos sinä vain haluat jakaa ajatuksiasi maailman kanssa tai pitää äänestäjiä tai osakkeenomistajia ajantasolla, sitten erikoisalatutkimuksen tekeminen ei ole kovin tärkeää. Jos sinä aiot muuttaa blogisi rahaksi, silloin erikoisalatutkimus tulee ratkaisevaksi tärkeydeksi. Jos ymmärrät tämän askeleen väärin, sillä voi olla suuret seuraukset tulevaisuuden suhteen, miten paljon mielenkiintoa sinun blogi kehittää.
Selvästi sinun blogisi tulisi olla joku aihe josta sinä todella nautit, mutta jos sinä haluat hankkia ja rikastua blogillasi, se sitten pitää olla aihe, josta paljon muutkin ihmisit nauttivat.
Joten sinun valintasi erikoisalaksi voi ratkaista sinun Sivustosi kohtalon tulojen kannalta. Sinun pitäisi valita aihe, joka on suosittu (joten sinä saat paljon vierailijoita) mutta ei niin, että on monia muita blogeja samasta aiheesta, että vältää turhan liika kilpailun (ei välttämättä, riipuu kilpailu hengestä).
Liian hyvä ollakseen totta
Oletko sinä kuullut koskaan sanontaa: Jos jokin NÄYTTÄÄ liian hyvältä olla totta, se siten on todennäköisesti liian hyvä ollakseen totta?
Minä olen varma että sinä olet kuullut sen jo aikaisemmin, ja se on melko hyvä ohje ottaa huomioon.
Varomattomilla on monia ansoja verkon kautta, ja niistä yksi usein on rajut mainosten lupaukset ja yhtiöt jotka tarjoavat verkko -sivuston isännöintiä ilmaiseksi, erityisesti halvassa markkinanpäässä. Jos sinä teet “web-sivuston, joka joku muu isännöi ilmaiseksi, voit etsiä millä hakukoneilla tahansa, sinä löydät monia yhtiöitä, jotka tarjoavat halpahallin web-sivuston isännöintiä ja “vapaita” verkkotunnuksia.
Se voi olla vastustamaton tarjous, mutta sinun tulee vastustaa sitä silti. Tässä on, miksi…
Usein jossa “vapaa” verkkotunnus ei ole todella sinun. Web-sivuston isännöinti-yhtiö rekisteröi sen NIIDEN nimelle. Kun tuo halpahallin isännöinti-sopimus päättyy – tavallisesti 6 kuukautta tai vuosi sen jälkeen kun sinä sait sen – sitten hinta nousee.
Sinä voisit hyvin päättää vertailla hintoja paremmalle isännöintisopimukselle – sen jälkeen kun kaikki se on erittäin kilpailuhenkinen markkina, ja hinnat laskevat kaiken aikaa. Sinä saatat löytää paremman sopimuksen ja haluta siirtää blogisi uudelle isännöitsijälle, halvemmalle palvelimelle. Silloin sinun vaikeutesi alkavat…
Sinä saatat hjoksahtaa että isännöintiyhtiön, ei salli sitä, siirtää sinun blogiasi toiseen palvelimeen ja antaa pitää sitä samaa verkkotunnusta, tai he saattavat veloittaa sinulta TÖRKEÄN hinnan siirtää sen toiselle palvelimelle – ne tavallisesti kutsuvat sitä “vapauttamismaksuksi”, vaikka “lunnasrahat” saattavat olla paremmat nimet sille!
Ratkaisu on olemassa että välttää kaikkea tätä erimielisyyttä? Yksinkertaisesti valitse eri yhtiöt sinun verkkotunnus rekisteröinniksesi ja palvelimen isännöijäksi. Sillä tavalla sinulla on joustavuus muuttaa rekisterinpitäjiä ja palveluntarjoajia, milloin tahansa sinä löydät paremman sopimuksen uudistamisen aikaa varten.
Minä olen varma, että sinä (epähuomiossa) olet tehnyt sen itse. Sinä selaat kirjakaupassa, ja sinä menet jonkin kirjan ohi, ikävystyttävän näköisen kirjan, koska sinun huomiotasi kiinnittää silmäänpistävään kirjaan. Me kaikki olemme tehneet sen.
Se on sama Internetin verkossa. Miten monta kertaa sinä olet napsauttanut pois ikävystyttävän näköisen web-sivuston?
Avaintekijä saada ihmiset lukemaan sinun blogisi sisältöä on rohkaista niitä pysyttelemään lähistöllä, ja paras tapa saada ihmisiä pysyttelemään lähistöllä on saada aikaan mielenkiintoisen näköinen verkko-sivusto!
WordPressissa (suosituin nettipäiväkirjan pitäminen-sovellus.) Web-sivuston rakennetta ja asettelua kutsutaan “teemaksi”. Muut nettipäiväkirjan pitäminen-alustat kutsuvat sitä “malliksi”. Kummassakin tapauksessa me puhumme siitä samasta, se mikä muodostaa sinun blogisi yleissuunnitelman ja ilmeen.
Verkossa on monia paikkoja olemassa mistä voi saada valmiita teemoja. WordPress tulee valmiiksi muutaman kanssa, jo valmiiksi asetettu, ja niitä voi lisätä uusia muita yksilöjä (ilmaiseksi) itse omaan WordPressin kojelaudan sisältä.
Se on hyvä ajatus ottaa ja mukauttaa näitä teemoja ‘hyllyltä’. Sinä voit muuttaa värejä ja asettelua itse WordPressin sisältä, ja toimintosarja on melko suoraviivainen.
Monet teemat antavat sinulle mahdollisuuden lisätä ”Custom” otsikko kirjoitus merkkejä, ja sinun tulee aina tehdä tämä aina kun mahdollista – loppujen lopuksi se on silmäänpistävä, osa sinun Sivustoasi. Sinä voit suunnitella uuden otsikon, itse, käyttäen ohjelmistoa kuten Adobe Photo-shop, ®, tai käyttämällä ilmaista ohjelmistoa kuten Gimp.
Miksi muut tulevat lukemaan sinun blogin sisältöä?
Yksityiskohtia on paljon, tästä aiheesta tulee lisää tietoa, mutta pohjimmiltaan on neljä sisällön tyyppiä, mitä voi olla blogissa:
- Tekstiviestit
- Valokuvat
- Videot
- Äänitys (ainoastaan)
Sisällön saaminen aikaan voi olla haastava – sen takia on paras olla blogi aihe josta sinä tiedät jotain tai olet kiinnostunut. Kirjallinen sisältö on sisällön suosituin tyyppi blogille, ja se on tärkeä, että sinä ilmaiset ja alustat sen oikein ja käytät oikeita avainsanoja. Tämä on erittäin tärkeää, kun sinä yrität hankkia hyvän asteikon SERPS:ssa (Search Engine Rank Position) (arvojärjestykseen asettava hakukone) Googlelle ja muille hakukoneille.
Sinun tulisi tehdä uusia blogikirjoituksia säännöllisesti, joten vierailijoilla on pätevä syy käydä uudelleen sinun blogissasi. Tämä on erityisen tärkeä, jos sinä hankkia rahaa blogillasi (enemmän siitä myöhemmin).
Sinun tulee myös pitää sisältö vaihtelevana, muuten sinun blogisi voi alkaa tulla ikävystyttäväksi. Joten sen sijaan että vain olisi tekstiä kaiken aikaa, yritä sekoittaa asioita ylös vähän esittämällä videon tai valokuvat ajoittain. Lisää linkkejä muihin Web-sivustoihin, jotka sisältävät hyödyllistä tietoa, ja sinun blogisi tulee arvokkaaksi resurssiksi ja tutuksi meno paikaksi ihmisiä varten, jotka ovat kiinnostuneita sinun erikoisalastasi tai aiheesta.
Kuten minä mainitsin aiemmin, että sinun blogille hyvän sisällön saaminen on ratkaiseva sen onnistumiselle. Ainoa ongelma on: Se voi olla johdonmukaisen hyvän kopion aikaan saava todellinen riesa – erityisesti, jos sinä olet kiireinen. Loppujen lopuksi jos blogi ei kerro mistään, sinä olet erityisen perehtynyt, sinun täytyy todennäköisesti tehdä joitakin tutkimuksia. Tutkimus tietenkin, vie aikaa, ja vain 24 tuntia on olemassa päivässä.
Yksi ratkaisu siihen on saada muita ihmisiä kirjoittamaan sinun blogiin sinulle.
Kaksi tapaa on pohjimmiltaan olemassa, sinä voit tehdä tämän:
- Sinä voit maksaa ihmisille kirjoittaakseen blogikirjoituksia (kutsuttu ulkoistukseksi), tai
- Sinä voit kutsua ihmisiä kirjoittamaan viestejä sinun blogistasi vastineeksi taka-lenkki (back-link) heidän blogille (kutsuttu vierasviestiksi).
Tehdään niin, että katsomme näitä yksityiskohtaisemmin:
Ulkoistus on todennäköisesti suoraviivaisin, kuten sinun täytyy vain antaa selvitys “haamukirjoittajallesi” ja maksaa niille rahaa siitä mitä sinä haluat, sen jälkeen kun he ovat saaneet työn valmiiksi. Miten paljon sinä maksat heille? tulee vaihtelemaan riippuen kirjoittajasta, mutta yleensä, sitä enemmän, sinä olet valmis maksamaan, sitä parempi tulos, sinä tulet saamaan.
Useita Web-sivustoja on olemassa verkon kautta, missä sinä voit palkata lahjakkaita freelancereja kirjoittamaan blogikopiosi. Suosittuimet ovat:
Vierasviesti voi olla tuottoisempi, mutta sinulla pitää olla pysyvä web-sivusto tehdäkseen siitä vierasjulisteen vaivan arvoisen. Ilmoita, että sinä hyväksyt vierasviestit ja kysy keneltä tahansa, kuka saattaa olla kiinnostunut ottamaan yhteyttä sinuun. Sitten tee muistio sen kanssa, mitä sinä haluat, ne tarkistavat kopionsa etuajassa ja lähettävät sen back-link (taka-lenkki) heidän blogille.
Sinä voit jopa tehdä samoin muiden ihmisten blogeilla saadakseen enemmän liikennettä blogiisi. Se on win:win- tilanne jokaiselle!
Sen jälkeen kun sinä olet saanut blogisi toimimaan, sillä on paljon sisältö, ja sinä saat liikenteen tasaista virtausta, on aika viedä asioita seuraavalle tasolle ja muuttaa sinun blogisi rahaksi.
3 tapaa on olemassa, sinä voit tehdä tämän:
- Tytär-yhtiö-tuotteet (affiliate)
- CPA (cost per click)
- Google Adsense
Tytäryhtiötuotteet ovat tuotteita, mitä sinä myyt muille ihmisille vastineeksi provisiolla. Blogissa kävijä napsauttaa linkkiä sinun blogissasi (sinun tytäryhtiölinkkisi), joka vie ne kauppiaan web-sivustolle. Jos vierailija tekee ostoksen, sinä saat palkan suhteellinen osuus % hankintahinnasta.
Paras tapa saada vierailijoita napsauttamaan sinun tytäryhtiölinkkiäsi on sisällön markkinoinnin kautta – minulla ei nyt ole aikaa mennä yksityiskohtiin tässä, mutta pohjimmiltaan sinä kirjoitat viestin sinun blogistasi, jossa on kyse joko tuotteesta tai liittyy siihen ja rohkaisee vierailijaa napsauttamaan sinun linkkiäsi.
CPA kannattaa “Kustannusta toimintoa kohti”. Tämä on samanlaista kuin tytäryhtiötuotteiden myyminen – paitsi että sinun ei välttämättä täydy tehdä kauppoja. Sinulle voidaan maksaa vierailijan saamista varten tekemään jotakin – kuten napsauttaa linkkiä web-sivustolla, ottaa tutkimuksen tai ilmoittautua tiedotteeseen. Sinun ei täydy tukeutua kauppiaan web-sivustoon, joka muuntaa vierailijan asiakkaaksi, – vain että asiakas ryhtyy toimenpiteisiin.
Google Adsense on pieni, classified-mainos-tyyli ilmoittamiset tai ilmoituspalkit, jotka sinä näet web-sivustoilla, – niitä usein liputetaan, “Googlen Mainokseksi”. CPA:n kanssa sinä kuten saat palkan, aina kun joku napsauttaa mainosta. Sinä et todennäköisesti rikastu Ad-sensella, mutta jos sinulla on riittävästi liikennettä, se voi tarjota toisia tuloja sinun Sivustollesi.
Menemme paljon enemmän yksityiskohtiin tästä aiheesta joskus jossain tavalla, yksityisemmin opastamalla nettipäiväkirjan pitämisestä – monien muiden asioiden ohella, jotka tulen mainitsemaan myöhemmin.
Kiitos vierailusta Blogikoulu verkkosivulla, ja lukemalla tätä Blogin monipuolisuus artikkelia. Lisää kirjoitus aiheita löytyy verkkosivulta http://kirjoitusvinkki.fi